Nederlandse Regio ILCA Klasse (voorheen: Laserklasse Organisatie Nederland)


Introductie wedstrijdzeilen

foto-wedstrijdzeilen 

De ILCA is bij uitstek geschikt om wedstrijden mee te varen. 5 jaar na de eerste schets van de Laser werd het eerste WK al gevaren.

Wedstrijden in Nederland
In Nederland zijn er regionale wedstrijden ( combi's), nationale wedstrijden zoals de United4's en internationale wedstrijden zoals de DYR en het ONK. Lidmaatschap van NED ILCA is hiervoor niet nodig, echter niet-leden worden niet opgenomen in de rankingstand en kunnen zich zodoende niet kwalificeren voor het NTT.

Europa in?
Wil je verder? Dan kun je ook in het buitenland strijden om een plek op het podium: Europa Cup-wedstrijden worden door heel Europa georganiseerd, vanaf maart tot eind december. Let op, voor deze wedstrijden MOET je lid zijn van NED ILCA: dan ben je automatisch ook lid van de International Laser Class Association (ILCA). Je hoeft je niet vooraf te kwalificeren in de nationale competitie.

Open kampioenschappen in Nederland en daarbuiten
In Nederland is het ONK altijd in september. Maar meer landen hebben -vaak in de zomervakantie al- een Open Kampioenschap. Het grootste deel van de zeilers/zeilsters komt natuurlijk uit het betreffende land. Ervaring leert dat de organisatoren van zo'n evenement graag buitenlandse zeilers toelaten. Ook hiervoor geldt: geen kwalificaties nodig.

EurILCA en ILCA-kampioenschappen
Voor de EK's en WK's is kwalificatie nodig. Hiervoor worden de bekende rankingstanden van het afgelopen jaar gebruikt. Maar als er plaasten overblijven, kunnen zeilers die zich niet gekwalificeerd hebben via de selectiewedstrijden deze gebruiken.

Eenheidsklasse betekent 'Measurement'
Vooral tijdens internationale wedstrijden is er vooraf (en soms tijdens) een strenge 'measurement' op het materiaal. Echter ook bij nationale wedstrijden kan controle voorkomen. Het voorkomt vals-spelen en verhoogt de veiligheid.
Twijfel je of je boot en tuigage 'class-legal' is? Informeer dan bij trainers, ervaren zeilers of het bestuur van NED ILCA. Het voorkomt diskwalificatie. Iedere zeiler is daar ZELF voor verantwoordelijk, iedere wedstrijd opnieuw.

 

Een voorbeeld van wat er bij een meting is geconstateerd en wat de gevolgen er van kunnen zijn: 

In 2016 is er bij de meting geconstateerd dat er zeilers waren die strips in hun zwaardkasten hadden geplakt om zodoende meer lift te creëren.

De besturen van de betrokken landen hebben ondertussen een mail ontvangen vanuit de ILCA om ons te attenderen dat één of meerdere van onze zeilers zijn aangesproken vanwege dit feit. Het verzoek van de ILCA moge duidelijk zijn, zij willen dat wij dit duidelijk maken aan onze zeilers zodat iedereen conform de klasse regels zeilt. Wij onderschrijven dit van harte het gaat ten slotte om eerlijk zeilen.

“This is done in optimist, 420, 470, etc. but forbidden in Laser class.

In fact, all who is not specified in the class rules is not allowed.

This is easy if you can't find it authorize then it is illegal.”

Dit is volgens de ILCA klasse regels absoluut niet toegestaan. De regels zijn hier zeer helder in. Alles wat niet in deel 3 van de laser klasse regels beschreven staat is niet toegestaan.

Hierbij willen wij jullie erop wijzen dat dergelijke aanpassingen niet legaal zijn en dat wij, de jury en de wedstrijdleiding hierop gaan controleren en handhaven. 

The class rules are written to prevent any changes from the standard boat that might affect performance, so that on the water each boat is the same The few changes to the standard boat that are allowed are minor and only to allow for a few options that make racing the Laser more comfortable and enjoyable

Over the years the class has refused to make changes to the rules that allow more expensive or complicated equipment or which makes older boats redundant

If you feel you want to change something on a ILCA - STOP Ask yourself why you want to do it? If the answer is “to make me go faster” there is a very good chance the modification or addition is illegal!

Take a look at the Laser Rules

  • Part One explains the Fundamental Class Rule which covers the philosophy and any item not specially written into the rules.
  • Part Two tells you what you must do to have a legal boat
  • Part Three details a few optional changes and additions you can make

If Part Three does not specially allow a change or addition - IT IS ILLEGAL!

If you race a ILCA that has a change or addition not allowed by the class rules you will be disqualified from the race Ignorance of the rules is no defence